Press "Enter" to skip to content

INTERVIU | EXCLUSIV | Consilierul personal al ministrului Sănătăţii: „Spitalele nu sunt simple clădiri”

Spread the love

 

Iată o discuţie aplicată despre situaţia în care spitalele din România au nevoie de sprijinul organizaţiilor civile pentru buna funcţionare a sistemului de sănătate, în care, prioritatea este pacientul şi nevoile sale,  cu doamna Romana Furtună, Consilier personal al ministrului Sănătăţii, pentru relatia cu societatea civilă, şi președinte al Asociației Prietenii Spitalului ” Dr Constantin Opriș”, Baia Mare.

 

În interviul de mai jos, veţi afla că există servicii de consiliere pentru pacienţi şi rudele acestora dar şi cum înţeleg medicii nevoia unor schimbări, atât în beneficiul lor şi, mai ales, în interesul pacientului.

Rep.: De ce este importantă o asociație sau o fundație pe lângă un spital public?

R.F.: Spitalele nu sunt niște clădiri unde oamenii vin să se trateze, ele sunt și trebuie să fie parte dintr-o comunitate. O asociație este mai întăi o formă de dialog cu acea comunitate. Un spital deservește o comunitate, deci e firesc ca și comunitatea să ”servească” acel spital, să facă tot ce poate pentru el. De buna funcționare a unui spital beneficiază în primul rând comunitatea care-l are. Poate folosesc prea mult termenul de ”comunitate”, dar în esență despre asta este vorba. Și  mai e ceva, vorbesc mai ales din poziția de conducător al unei asociații de sprijin a unui spital județean.

Rep.: Care sunt sursele de finanțare ale asociației/fundației existente pe lângă spitalul public?

R.F.: Nu sunt publice. Ele provin din donații de la persoane fizice și de la firmele private.  Este vorba de cele două procente din impozitul pe venit, pe care oricare angajat le poate direcționa către o entitate non profit, sau 20 % din impozitul pe profit, în cazul societăților comerciale, dar și din alte sponsorizări/donații, care se pot atrage de la firmele care-și doresc în principiu servicii medicale cât mai bune pentru angajații lor, sau de la persoane fizice. Toate acestea se pot obține prin diferite campanii sau evenimete organizate în acest scop.

Rep.: Cum poate ajuta o asociație/fundație un spital?

 

R.F.: Sub multe forme. Spre exemplu, de opt ani, asociația noastră achiziționează și donează Spitalului Județean de Urgență ”Dr. Constantin Opriș” din Baia Mare, aparatură medicală. În urmă cu doi ani, am înființat în cadrul acestei instituții Biroul Pacientului, un serviciu de suport, de consiliere pentru pacienții/aparținătorii din spital.

Sigur, asociațiile de pacienți pot iniția campanii de informare și prevenire pe anumite patologii. Societate civilă trebuie să aibă un rol foarte important în rezolvarea problemelor din sistemul de sănătate. Ea trebuie să se implice într-un mod activ și constructiv. De aceea, am convingerea că în viitorul apropiat este necesar ca fiecare spital să aibă pe lângă el o asociație/fundație care să-l susțină.

Rep.: Cât de receptivi sunt medicii când asociația sau fundația le propune o anume inițiativă?
R.F.: Pot vorbi doar din exeperiența mea. La fiecare sfârșit de an, la propunerea conducerii spitalului, în funcție de nevoi, stabilim un obiectiv pentru următorul an. Acesta vine în urma consultărilor pe care managerul le are cu colegiul director și șefii de secții din cadrul spitalului. De fiecare dată am avut parte de deschidere și sprijin din partea medicilor. Beneficiul este comun, atât pentru ei, care lucrează cu aparatură nouă, performantă, cât și pentru pacienți, care beneficiază de un consult cât mai precis.

 Rep.: Din experiența dvs personală, cum vedeți pe viitor colaborarea între sistemul public de sănătate și asociații/fundații.

 R.F.: Cred că suntem abia la început de drum. Așa cum spuneam, sistemul public de sănătate are nevoie de suportul societății civile. Vocea asociațiilor este vocea pacienților. Este necesar ca ea să fie ascultată și înțeleasă. De aceea, factorii de decizie din sistem  trebuie să acorde credit acestor asociații. Consultarea asociațiilor de pacienți, atunci când se iau decizii în dezvoltarea medicală, pe zona lor de interes și reprezentare, este foarte importantă, iar acțiunile de informare și prevenție inițiate de ong-uri, trebuie susținute. Îmi place să cred că cei care se angajează în asemenea demersuri, mă gândesc la cei care fondează aceste asociații, sunt oameni care vin cu inima deschisă pentru a ajuta. Au nevoie doar de încredere și suport moral din partea tuturor, pentru a face lucruri minunate. Încrederea trebuie să vină atât din partea celor care lucrează în sistemul sanitar, dar și din partea celor care susțin sistemul(sponsori, donatori).

Rep.: Vă mulţumesc!

A consemnat, Alin MORNEA

 

 

 

Be First to Comment

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *