Proiectul de buget al Complexului Energetic Oltenia a fost pus în dezbatere publică. E unul care transmite, de fapt, că această companie îşi dă duhul. Cauzele se ştiu, fiind dezvăluite şi de echipele de control de la Energie care au constatat, în câteva rânduri, că CEO are un prost management.
Pe cine dau vina şefii
Potrivit HotNews.ro, „Șefii companiei dau vina pe costurile foarte mari cu certificatele de emisii de dioxid de carbon. Situația financiară pe anul trecut nu a fost publicată nici până acum, deși ne aflăm la final de aprilie. Însă, bugetul rectificat pe anul trecut estima o pierdere de peste 975 milioane lei, potrivit ceoltenianews.ro. ”
HotNews: „De altfel, nici nu a reușit să acopere din fondurile proprii plata tuturor certificatelor de anul trecut. De aceeea, a semnat, recent, contracte de finanţare cu şase bănci pentru credite în valoare totală de 500 de milioane de lei. Banii vor fi folosiți pentru plata certificatelor de emisii de dioxid de carbon. Compania trebuie să plătească 1,4 miliarde de lei pentru certificatele de anul trecut, ceea ce înseamnă 40% din cifra de afaceri. Până acum, a cumpărat certificate de 900 de milioane de lei din fonduri proprii.
Complexul Energetic Oltenia este o companie care funcționează pe pierdere. Reamintim că în iarnă, mai mulți mineri au intrat în grevă spontană, oprind activitatea, din cauza salariilor mici. Criza de la CE Oltenia a durat câteva zile, până când conducerea companiei a aprobat majorarea salariilor.
Acum, CE Oltenia vine cu un proiect de buget care prevede venituri cu peste 450 de milioane de lei mai mici decât anul trecut (3,91 miliarde lei față de 4,37 miliarde lei estimate în 2018). Sunt estimate și cheltuieli mai mici (3,91 miliarde lei față de 4,3 miliarde lei)”.
Semne că CEO nu e bine
Cifrele supuse dezbaterii arată că CEO este în prăbuşire: scad veniturile, scade valoarea muncii, scade şi numărul de angajaţi cu 200, scad şi costurile. Mai exact, în 2018 veniturile preconizate în bugetul iniţial erau de 4,3 milioane de şi în cel rectificat, de 4,2 milioane de lei, de aici derivând şi o parte a pierderii de un miliard de lei cu care s-a încheiat anul trecut. Scăderea veniturilor în rectificarea din 2018 face ca cea din 2019, să fie şi mai abruptă.
Astfel, între bugetul rectificat din 2018 şi propunerea de buget actuală este o diferenţă de încă 300 de milioane de lei, care indică trendul prăbuşirii CEO, arată fondatorul ziarului online, ceoltenianews.ro şi fost director RU în cadrul companiei, Ion Răuţ.
Pe de altă parte, această scădere duce cu gândul la faptul că Sorinel Boza a înşelat opinia publică atunci când a vorbit de internalizarea preţului certificatului de carbon în costul de producţie. Dar, atâta vreme cât scad veniturile faţă de anul anterior, nu reuşeşti să internalizezi costurile cu certificatele, cum se anunţa bălmăjit în emisiunile TV. Este evident că nişte venituri mai mici, nu pot include aceste costuri în creştere. Când veniturile scad este clar că nu există marja necesară pentru a acoperi preţul aflat în continuă creştere al certificatelor de carbon.
În altă ordine de idei, căderea CEO este vizibilă şi prin indicatorul ce reprezintă „productivitatea muncii”, care scade de la 315.000 de lei, la 296.000 per salariat.
Scăderi, avertizări şi… un milion de lei profit
„Cu privire la costurile înregistrate în buget, este chiar imposibil de crezut, că după ce în anul 2018 s-au înregistrat costuri de 5,2 miliarde lei, acestea ar putea scădea, în 2019, la circa 3,9 miliarde de lei. Dacă ne uităm şi în structura costurilor am putea spune că acestei companii i s-a pus streangul de gât cu privire la costuri, urmând ca în 2019 cineva să împingă şi scaunul. Altfel, de la costuri cu bunuri şi servicii de 1,8 miliarde se estimează, în propunerea de buget pusă în dezbatere de către CEO, o reducere la 700 milioane. În acelaşi timp, se constată o reducere drastică şi a capitolului „alte cheltuieli de exploatare”, de la 2,2 la 1,9 miliarde de lei. Adică, în total 1,4 miliarde de lei reducere de costuri.
Observăm că, de aceasta dată, nu au mai trimis un buget cu pierderi, fiind avertizaţi de Ministerul Energiei şi Ministerul de Finanţe că ar putea să nu mai primească avizele necesare, având în vedere observaţiile şi intervenţiile unor specialişti care s-au referi la bugetul rectificat din 2018, cel cu pierderea de 975 de milioane de lei, pentru care şi responsabilii acestor ministere s-au văzut în postura de a da explicaţii”, a mai spus fost director.
Prin urmare, reprezentanţii CEO au prevăzut în buget un profit de …un milion de lei.
BUGETUL DE VENITURI ȘI CHELTUIELI RECTIFICAT PE ANUL 2018
mii lei | |||||||
INDICATORI | Nr. rd. | Propuneri rectificare 2018 | |||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | |||
I. | VENITURI TOTALE (Rd. 1 = Rd. 2 + Rd. 5 + Rd. 6) | 1 | 4.225.078 | ||||
1 | Venituri totale din exploatare, din care: | 2 | 4.143.028 | ||||
a) | subvenții, cf. prevederilor legale în vigoare | 3 | |||||
b) | transferuri, cf. prevederilor legale în vigoare | 4 | |||||
2 | Venituri financiare | 5 | 82.050 | ||||
3 | Venituri extraordinare | 6 | 0 | ||||
II | CHELTUIELI TOTALE (Rd. 7 = Rd. 8 + Rd. 20 + Rd. 21) | 7 | 5.200.470 | ||||
1 | Cheltuieli de exploatare, din care: | 8 | 5.080.800 | ||||
A. | cheltuieli cu bunuri și servicii | 9 | 1.840.550 | ||||
B. | cheltuieli cu impozite, taxe și vărsăminte asimilate | 10 | 95.843 | ||||
C. | cheltuieli cu personalul, din care: | 11 | 943.031 | ||||
C0 | Cheltuieli de natură salarială (Rd. 13 + Rd. 14) | 12 | 894.602 | ||||
C1 | ch. cu salariile | 13 | 769.583 | ||||
C2 | bonusuri | 14 | 125.019 | ||||
C3 | alte cheltuieli cu personalul, din care: | 15 | 6.850 | ||||
cheltuieli cu plăți compensatorii aferente disponibilizărilor de personal | 16 | 3.897 | |||||
C4 | cheltuieli aferente contractului de mandat | 17 | 5.697 | ||||
C5 | cheltuieli cu asigurările și protecția socială, fondurile speciale și alte obligații legale | 18 | 35.882 | ||||
D. | alte cheltuieli de exploatare | 19 | 2.201.376 | ||||
2 | Cheltuieli financiare | 20 | 119.670 | ||||
3 | Cheltuieli extraordinare | 21 | |||||
III | REZULTATUL BRUT (profit/pierdere) | 22 | -975.392 | ||||
IV | IMPOZIT PE PROFIT | 23 | |||||
V | PROFITUL CONTABIL RĂMAS DUPĂ DEDUCEREA IMPOZITULUI PE PROFIT, din care: | 24 | |||||
1 | Rezerve legale | 25 | |||||
2 | Alte rezerve reprezentând facilități fiscale prevăzute de lege | 26 | |||||
3 | Acoperirea pierderilor contabile din anii precedenți | 27 | |||||
4 | Constituirea surselor proprii de finanțare pentru proiectele cofinanțate din împrumuturi externe, precum și pentru constituirea surselor necesare rambursării ratelor de capital, plății dobânzilor, comisioanelor și altor costuri aferente acestor împrumuturi | 28 | |||||
5 | Alte repartizări prevăzute de lege | 29 | |||||
6 | Profitul contabil rămas după deducerea sumelor de la Rd. 25, 26, 27, 28 și 29. | 30 | 0 | ||||
7 | Participarea salariaților la profit în limita a 10% din profitul net, dar nu mai mult de nivelul unui salariu de bază mediu lunar realizat la nivelul operatorului economic în exercițiul financiar de referință | 31 | 0 | ||||
8 | Minimum 50% vărsăminte la bugetul de stat sau local în cazul regiilor autonome, ori dividende cuvenite acționarilor, în cazul societăților/companiilor naționale și societăților cu capital integral sau majoritar de stat, din care: | 32 | 0 | ||||
a) | – dividende cuvenite bugetului de stat | 33 | 0 | ||||
b) | – dividende cuvenite bugetului local | 33a | |||||
c) | – dividende cuvenite altor acționari | 34 | 0 | ||||
9 | Profitul nerepartizat pe destinațiile prevăzute la Rd. 31 – Rd. 32 se repartizează la alte rezerve și constituie sursă proprie de finanțare | 35 | 0 | ||||
VI | VENITURI DIN FONDURI EUROPENE | 36 | 106 | ||||
VII | CHELTUIELI ELIGIBILE DIN FONDURI EUROPENE, din care | 37 | 106 | ||||
a) | cheltuieli materiale | 38 | |||||
b) | cheltuieli cu salariile | 39 | 91 | ||||
c) | cheltuieli privind prestările de servicii | 40 | 0 | ||||
d) | cheltuieli cu reclamă și publicitate | 41 | 1 | ||||
e) | alte cheltuieli | 42 | 14 | ||||
VIII | SURSE DE FINANȚARE A INVESTIȚIILOR, din care: | 43 | 692.143 | ||||
1 | Alocații de la buget | 44 | |||||
alocații bugetare aferente plății angajamentelor din anii anteriori | 45 | ||||||
IX | CHELTUIELI PENTRU INVESTIȚII | 46 | 692.143 | ||||
X | DATE DE FUNDAMENTARE | 47 | |||||
1 | Nr. de personal prognozat la finele anului | 48 | 13.081 | ||||
2 | Nr. mediu de salariați total | 49 | 13.165 | ||||
3 | Câștigul mediu lunar pe salariat (lei/persoană) determinat pe baza cheltuielilor de natură salarială* | 50 | 5.419 | ||||
4 | Câștigul mediu lunar pe salariat (lei/persoană) determinat pe baza cheltuielilor de natură salarială recalculat cf. Legii anuale a bugetului de stat** | 51 | 4.528 | ||||
5 | Productivitatea muncii în unități valorice pe total personal mediu (mii lei/persoană) (Rd. 2/Rd. 49) | 52 | 315 | ||||
6 | Productivitatea muncii în unități valorice pe total personal mediu recalculată cf. Legii anuale a bugetului de stat | 53 | |||||
7 | Productivitatea muncii în unități fizice pe total personal mediu (cantitate produse finite/persoană) MWh/pers | 54 | |||||
8 | Cheltuieli totale la 1000 lei venituri totale (Rd. 7/Rd. 1) x 1000 | 1.231 | |||||
9 | Plăți restante, în prețuri curente | 55 | 3.370 | ||||
10 | Creanțe restante, în prețuri curente | 56 | 779.791 |
—-….
Anexa nr.1 | |||||
BUGETUL DE VENITURI ŞI CHELTUIELI PE ANUL 2019 | |||||
mii lei | |||||
INDICATORI | Nr. rd. | Propuneri 2019 | |||
2 | 3 | 4 | |||
VENITURI TOTALE (Rd.1=Rd.2+Rd.5+Rd.6) | 1 | 3,913,248 | |||
Venituri totale din exploatare, din care: | 2 | 3,840,583 | |||
subvenţii, cf. prevederilor legale în vigoare | 3 | ||||
transferuri, cf. prevederilor legale în vigoare | 4 | ||||
Venituri financiare | 5 | 72,665 | |||
Venituri extraordinare | 6 | 0 | |||
CHELTUIELI TOTALE (Rd.7=Rd.8+Rd.20+Rd.21) | 7 | 3,912,248 | |||
Cheltuieli de exploatare, din care: | 8 | 3,839,583 | |||
cheltuieli cu bunuri si servicii | 9 | 700,725 | |||
cheltuieli cu impozite, taxe si varsaminte asimilate | 10 | 102,147 | |||
cheltuieli cu personalul, din care: | 11 | 1,070,600 | |||
Cheltuieli de natură salarială(Rd.13+Rd.14) | 12 | 1,012,156 | |||
ch. cu salariile | 13 | 859,916 | |||
bonusuri | 14 | 152,240 | |||
alte cheltuieli cu personalul, din care: | 15 | 7,423 | |||
cheltuieli cu plati compensatorii aferente disponibilizarilor de personal | 16 | 6,624 | |||
cheltuieli aferente contractului de mandat și a altor organe de conducere și control, comisii și comitete | 17 | 5,703 | |||
cheltuieli cu contribuțiile datorate de angajator | 18 | 45,318 | |||
alte cheltuieli de exploatare | 19 | 1,966,111 | |||
Cheltuieli financiare | 20 | 72,665 | |||
Cheltuieli extraordinare | 21 | ||||
REZULTATUL BRUT (profit/pierdere) | 22 | 1,000 | |||
IMPOZIT PE PROFIT | 23 | 0 | |||
PROFITUL CONTABIL RĂMAS DUPĂ DEDUCEREA IMPOZITULUI PE PROFIT, din care: | 24 | 1,000 | |||
Rezerve legale | 25 | 50 | |||
Alte rezerve reprezentând facilităţi fiscale prevăzute de lege | 26 | ||||
Acoperirea pierderilor contabile din anii precedenţi | 27 | 950 | |||
Constituirea surselor proprii de finanţare pentru proiectele cofinanţate din împrumuturi externe, precum şi pentru constituirea surselor necesare rambursării ratelor de capital, plaţii dobânzilor, comisioanelor şi altor costuri aferente acestor împrumuturi | 28 | ||||
Alte repartizări prevăzute de lege | 29 | ||||
Profitul contabil rămas după deducerea sumelor de la rd. 25, 26, 27, 28, 29 | 30 | ||||
Participarea salariaţilor la profit în limita a 10% din profitul net, dar nu mai mult de nivelul unui salariu de bază mediu lunar realizat la nivelul operatorului economic în exerciţiul financiar de referinţă | 31 | ||||
Minimim 50% vărsăminte la bugetul de stat sau local în cazul regiilor autonome, ori dividende cuvenite actionarilor, în cazul societăţilor/ companiilor naţionale şi societăţilor cu capital integral sau majoritar de stat, din care: | 32 | 0 | |||
– dividende cuvenite bugetului de stat | 33 | 0 | |||
– dividende cuvenite bugetului local | 33a | ||||
– dividende cuvenite altor acţionari | 34 | ||||
Profitul nerepartizat pe destinaţiile prevăzute la rd.31 – rd.32 se repartizează la alte rezerve şi constituie sursă proprie de finanţare | 35 | 0 | |||
VENITURI DIN FONDURI EUROPENE | 36 | 349 | |||
CHELTUIELI ELIGIBILE DIN FONDURI EUROPENE, din care | 37 | 349 | |||
cheltuieli materiale | 38 | 289 | |||
cheltuieli cu salariile | 39 | 60 | |||
cheltuieli privind prestarile de servicii | 40 | 0 | |||
cheltuieli cu reclama si publicitate | 41 | 0 | |||
alte cheltuieli | 42 | 0 | |||
SURSE DE FINANŢARE A INVESTIŢIILOR, din care: | 43 | 640,532 | |||
Alocaţii de la buget | 44 | ||||
alocaţii bugetare aferente plăţii angajamentelor din anii anteriori | 45 | ||||
CHELTUIELI PENTRU INVESTIŢII | 46 | 640,532 | |||
DATE DE FUNDAMENTARE | 47 | ||||
Nr. de personal prognozat la finele anului | 48 | 12,881 | |||
Nr.mediu de salariaţi total | 49 | 12,983 | |||
Castigul mediu lunar pe salariat (lei/persoană) determinat pe baza cheltuielilor de natură salarială* | 50 | 6,221 | |||
Castigul mediu lunar pe salariat (lei/persoană) determinat pe baza cheltuielilor de natură salarială recalculat cf. Legii anuale a bugetului de stat ** | 51 | 6,138 | |||
Productivitatea muncii în unităţi valorice pe total personal mediu (mii lei/persoană) (Rd.2/Rd.49) | 52 | 296 | |||
Productivitatea muncii în unităţi valorice pe total personal mediu recalculată cf. Legii anuale a bugetului de stat | |||||
Productivitatea muncii în unităţi fizice pe total personal mediu (cantitate produse finite/ persoana) MWh/pers | 53 | ||||
Cheltuieli totale la 1000 lei venituri totale (Rd.7/Rd.1)x1000 | 54 | 1,000 | |||
Plăţi restante | 55 | 2,864 | |||
Creanţe restante | 56 | 724,429 |
Be First to Comment